lördag 26 juli 2008

Cykelns lov

Cyklade i stan i går. Visst är det skönt med mindre bilar i trafiken. Sen är det också en fråga om vilka bilar som finns kvar i trafiken. När jag cyklade i cykelfilen på Birger Jarlsgatan fick jag gång på gång ta mig ut i någon av bilfilerna. Anledning till detta var bilister som hade uppfattat cykelfilen som en parkeringsplats. Den mest avancerade perceptionsrubbningen stod en röd Ferrari för. Bilen var parkerad 90 grader mot färdriktningen på Birger Jarlsgatan. Personen måste ha intalat sig jag är en Smart, jag är en Smart.  Om vi cyklister ska kunna cykla säkert så krävs att vi blir ensamma i cykelfilen. Höj boten för dem som parkerar i cykelfilen och transportera bort såna bilar så fort som möjligt.

Cyklisterna i centrum är släpper inte ut några växthusgaser. 
Bilar och mycket stora bilar finns kvar i centrum. Varför inte ha två parametrar för trängselskatten. Den ena är tidpunkten som det är i dag. Den andra skulle kunna var relaterad till hur mycket CO2 bilen släpper ut. Varför inte ha 120g per kilometer som noll punkten. Ingen avgift för bilar som släpper ut lite koldioxid.  För dem som släpper ut mer kan man ha en stafflad skala som ökar för varje varje 50 tal gram i utsläpp av CO2. 
Stora bilar har möjligen ett berättigande på landsvägarna, men i centrum blir dåligt till värre. 

Använd sen pengarna "miljöavgiften" i trängselskatten till miljöåtgärder som fler cykelbanor.

Inga kommentarer: