måndag 7 juli 2008

Framme i Almedalen

Då har vi lagt till i Visby. En överfart som gick perfekt. Vi seglade i 5,5 knop, vilket verkade helt ok för den gamla skutan. Gammal sjö och regn gjorde resan lite förmörkad för några av dem jag seglade med. Tillvaron på båten när man seglar non-stop blir som för skalman äta-sova.
Det sovs mycket mellan vaktpassen. Verkar som om vi alla är rejält trötta på ett sätt som man inte var när man var yngre.

På morgonen gick jag genom ett regnigt Visby och kom till ett café. Jag var på vippen att säga till mannen som passerade mig i vit Borsalinohatt och linneskjorta att han luktade., vilket jag aldrig har varit i närheten av tidigare.
Runt mannen som luktade tobaksrök borde det finnas ett riskavstånd överstigande 3 meter. Det stank på 2,5 meter.

Jag trodde Sverige hade infört en röklagstiftning som skulle hindra passiv rökning. Döm om min förvåning om mannen tar upp sin pipa inne i caféet och börjar puffa. Efter ett tag känner jag igen mannen. Det måste vara Steffo Törnqvist.

Tredje statmaktens reportrar ska vara tacksamma att vi inte har infört lukt-tv.
Sen kan jag tycka att man i dessa klimatmedvetandets dagar borde minska den personliga rökningen för att inte släppa ut klimatgaser. Hobbyrökning för njutning är nästan inte ok längre. Då var detta långt över strecket. Var det inte så att TV4 var engagerad i de frågorna eller hur var det? Borde inte reportrar föregå med ett visst exempel.
Fy på sig Törnqvist.

Inga kommentarer: