tisdag 15 juli 2008

Långsamt

När jag för några dagar sedan satte mig i en öppen båt konstaterade jag att motorn vad på 6 hästkrafter. Ekipaget gjorde i bästa fall 4 knop. Den långsamma båtfärden som tog strax över en och en halv timme var underbar. Att kunna vara med och följa vad som sker. Inte åka ifrån. Vara i närmare kontakt med fåglar, som faktiskt inte flyr vettskrämda är härligt. Lite nostalgisk blev jag. Ett "deja vu" av Saltkråkan. Ett stycke harmoni helt enkelt. En bit närvaro.

När jag gick kom fram till Stavsnäs tittade jag på båtarna vid gästbryggan. De hade 50, 75, 125 och dubbla 300 hästkrafter starka motorer. 
Det går undan på semestern, förmodligen snabbare än på jobbet. Miljöperspektivet ska vi inte tala om. Invändningen jag kommer att få är: vi gillar fart. För någon stämmer det. För det allra flesta tror jag att man inte reflekterar. Man gör samma sak på semestern och kanske ännu mer. Rusar fortare på semestern. Det som skiljer är vad man rusar till och med vilka fortskaffningsmedel.

Tack till dem som lånade mig en långsam båt. Jag tror att långsamt blir viktigare som motsats till snabbt ju fortare hjulen rullar. Att välja långsamt kräver medvetna val. 
Mitt val i sommar blir så mycket jag kan - långsamt och närvarande.

Inga kommentarer: