torsdag 24 juli 2008

Obama i Europa

Barry Obama är på turné i Europa. Barry ändrade enligt tidningen Newsweek sitt namn till Barack för att framhäva på sin etniska bakgrund. Han är Européernas favorit till Amerikansk president. Att han skulle vinna valet till president om Europa röstade fram Amerikas president är självklart enligt medierna. Vad spelar det för roll?
Med den logiken skulle USA haft helt andra presidenter är vad man nu valt. 
Lite grand är en del tidningars resonemang som vad man genomförde i gamla Mosebacke monarki. Där man övergick till att låta grannar deklarera för varandra. Därigenom skulle skatteintäkterna öka väsentligt.

Obama är på charmtur. På det övergripande planet talar han om samarbete över gränserna. Det är bra, men det saknas konkreta svar på vad mannen vill. 
Var står egentligen Ombama vad gäller frihandeln? Fortfarande har inte WTO förhandlingarna resulterat i ett nytt avtal. USA vill bara till en mindre det minska sitt stöd till "sina" bönder. Å andra sidan vill man att U-länderna helt öppnar sina gränser för Amerikanska livsmedel. Den ekvationen har inte accepterats. Den nye presidentens uppfattning kommer att betyda mycket för om det blir ett nytt WTO avtal

Det område där han är tydlig är att han vill ha hjälp av Europa med de militära operationerna i Afganistan. 

Vilken president vi än får se i USA så blir det för ett försvagat USA. Ett land som är beroende av omvärlden på ett helt annat sätt än tidigare. 

USAs enorma utlandsskuld kommer att kräva mera smidighet. 
Amerikansk bilproduktion är snart ett minne blott. Fords senaste kvartalsrapport som kom igår visar på detta. Närmare 8,7 miljarder dollar i förlust för andra kvartalet 2008 är stora pengar, varav svenska Volvo stod för 120 miljoner dollar. Vd, Alan Mulallya har sett aktiekursen har nästan halverats på ett år och stod i går på 5,11 dollar.
Med en sådan utveckling för industrin är risken stor att de Amerikanska företagen försöker öka sin konkurrenskraft med anabola stereoider och kräver handelshinder på hemmamarknaden. Förr räckte det men den inhemska marknaden, men nu ligger tillväxten österut. 

USA måste anpassa sig till marknaden inte bara en marknad. Nej till flera marknaders behov. USA var ett öppet land. I dag kan det diskuteras hur öppet det är med bland annat "the patriot act". 

En ny Amerikansk president måste inspirera företag och värdeskapare till att tänka, frihandel, moderniserade regelverk, konkurrens och marknadsanpassning i och utanför USA. 
Annars kommer man att förlora inflytande ännu snabbare än vad man gör nu. 
För att klara det krävs mod och styrka. Vi får hoppas att båda kandidaterna blir mera konkreta om frihandel och reformering av föråldrade Amerikanska regelverk.

Inga kommentarer: