torsdag 7 augusti 2008

Skjuta upp eller vara rak nu

Visst gör det ont när man blir besviken, men det är ändå bättre att tydligt bli besviken än leva i en förhoppning. Under sommaren har FRA debatten både framkallat känslor av besvikelse, uppgivenhet och ibland lite ilska. 

När jag på det personliga planet upplever att människor inte står upp för vad de säger sig stå för så blir det besvärligt. Tyvärr är det sällan så att sådana erfarenheter kommer ur tomma intet. Signalerna har kommit tidigare.  Om att vederbörande har varit manipulerande i stället för rak. Jag viftar bort det. Vill inte ta in det jag ser. Går vidare.

Så när jag konfronterar vederbörande blir det klart. Börjar lite försiktigt med att det kanske är ett misstag. Förstår att det inte är ett misstag. Förklarar för personen att agerandet hade varit förståeligt om jag hade fått veta att personen tagit beslutet i förväg. Dubbelkollar med den andra som var med på samma möte och förstår att jag inte missförstått situationen.

Att ta reda på hur det är ger möjlighet till att avsluta något. Det ger möjlighet att gå vidare.
Ibland är det besvikelsen som är och den får vara där.  

Politiken kan vara manipulativ. Arbetsplatser kan vara manipulerade. Debatter och möten är ofta raka. Om de fungerar visar de på skiljelinjer och beröringspunkter. Vi behöver den tydligheten.

Tyvärr är det ofta så att vi skjuter upp ett möte eller samtal som innebär obehag till en senare tidpunkt. Om jag tar samtalet nu kan jag ofta uppskatta obehagets styrka. Väntar jag är det svårare att göra denna uppskattning eller kakyl. Jag kanske skjuter upp och chansar på att det blir mindre obehagligt senare. Problemet är att det sällan blir bättre av att skjuta upp.

Inga kommentarer: