söndag 16 november 2008

Tillbaka

Tillbaka till Sverige igen efter kurs. 
Jylland är ljusare än Stockholm just nu. Solen går upp tidigare och ned senare. Det märks och påverkar mig. 
Vädret var skiftade från regn till solsken och tillbaka duggregn. Ett böljande Jylländskt landskap välkomnade.

I dessa tider av att ständigt vara uppkopplad är det en befrielse att kunna avstå. Mitt val blev att inte skriva något på bloggen under några dagar. Att iaktta tystnad. 

Genom att ständigt var tillgänglig blir jag inte närvarande. Närvaro är att vara på ett ställe och med alla sinnen. 

Sedan är det är inte längre en självklarhet att sinnena får en sann information. Vi manipulerar dem både kollektivt och individuellt. Viss manipulation kallar vi nedskräpning och annan är försök att förföra. Därför är det viktigt att tillåta sig att ta in signaler från olika sinnen. 
Det är viktigt att öva sig i att lyssna till sinnenas information. 

Ibland leder sinnena medvetandet i motstridiga riktningar. Andra gånger ger sinnena information till medvetandet som är kongurent. Det viktigaste är att låta sinnena komma till tals. I många fall har jag tolkat innan jag ens var medvetens om vad sinnena förmedlade för information. Då blir jag kanske förvirrad.

Nu är jag tillbaka och det blir mindre av sinnesintryck och mer av intellekt.
Det finns mycket att kommentera.

Inga kommentarer: