måndag 15 december 2008

En riktigt Norénsk jul

Mannen hade erfarenhet av att fira jul. 
Han stod utanför restaurangen och drog ett bloss som det hette förr. För att stämma in på beskrivningen dra ett bloss såg han pigg ut. Vi talade om julen. Han konstaterade lakoniskt att den blir som den blir. Jag har ju en viss erfarenhet tillade han.

Själv funderade jag efteråt om man får tillönska en del av sina vänner"en riktig Norénsk jul". 
I några fall har jag god lust. Inte för att vara elak. Temat är mer detsamma som Bengt Stern hade på sin bok. Den hette: "Att må dåligt är en bra början". 
Idén bygger på en förutsättning. Den är att man tillåter sig känna efter. Att man vågar uppleva det som är. Då fungerar det. Att inte fly från det som är ger förändringen en möjlighet att växa fram. 

För min egen del är det en känsla som gör sig påmind. Det är känslan av monumental trötthet. 
Att tillåta sig att vara trött är viktigt. Först då inser jag att det sova för lite. Jag kan lura mig själv. Jag kan vilja. Så småningom säger sinnena ifrån. 

De hjälpmedel som allt oftare är mer manipulerade än de forna Östtyska friidrottarna.
I juletid kan det inte undvikas att en och annan butik besöks. Den ånga som sänds ut i lokalerna från människorna är inte doftlös. Det var länge sedan den ärliga svetten fick komma till tals. Nu döljs aggressiva köandes dofter bakom en industris tillvalsmodeller av strömlinjeformade attraktionsplåster. För mig blir budskapen så många att de bara skapar förvirring. 

Ordet förvirring, är nästan tvilling till årets favorituttryck: oro. 
Bakom förvirringen och oron ligger en rak känsla. Det är rädslan. Att inte känna ilskan utsöndras från mannen bakom mig i kön gör mig rädd. Så är det faktiskt. Det är en relevant känsla. Jag håller med ett lunchsällskap jag hade i veckan som önskade sig kunna urskilja rädslan.

Nu är det dags att lämna dagens arbete.

Till en del av er:
En riktig Norensk jul, om du vågar uppleva vad den gör med dig!
Till andra: 
En riktigt mötesrik jul, om du vågar vara dig själv i mötet!
Till ytterligare några: 
En riktigt slumrande jul, om du vågar somna. För du vet inte när du vaknar om du verkligen tillåter dig att sova ut!

Inga kommentarer: