måndag 1 december 2008

Kollektiv bestraffning

Anna Troberg berättar i en bloggpost om att Danmark stänger ned distributionssiten "The Pirate Pay". Anna berättar att hon nu inte kan distribuera sin roman i Danmark längre. Om IPRED lagen införs kan samma sak inträffa i Sverige.

I skolan genomförde fröken någon gång ibland kollektiv bestaffning, Oftast när hon inte visste vem som hade gjort något. Jag vet att min reaktion på denna typ av rättskipning redan då var stark.

The Pirate Bay ger möjligheter till olika typer av nedladdning. En inte obetydlig har gjorts möjliga genom att upphovspersonen själv har lagt ut materialet. Varför ska dessa personer drabbas av att inte kunna distribuera sin verk?

Ansvaret för distributionen måste ligga på någon annan än distributionssiten. Oavsett vad man tycker om fildelning eller ej måste sanktioner drabba rätt aktör. The Pirate Bay är inte en aktör som borde drabbas. Att stänga ned The Pirate Bay är en typ av kollektiv bestaffning som inte hör hemma i en rättstat.

Låt mig ta följande exempel.
En bank blir rånad. Rånarna kommer över en större summa pengar. Det visar sig att rånarna har använt en Volvo för att utföra brottet.
Vem ska staten staffa?

1. Biltillverkaren Volvo genom att de har gjort det möjligt för rånarna att ta sig till och från platsen. Volvos fabrik i Torslanda bör därför som straff stängas.
2. Rånarna som utfört brottet.

Genom stägningen av The Pirate Bay har den Danska staten beslutat att agera enligt punkt 1 i mitt exempel.

Orimligt eller hur?

Andra bloggar: Mina moderata karameller och Tomas sida

Inga kommentarer: