onsdag 10 december 2008

Körledare Sneibjerg slår till

Hänt i Värmdö
Den kulturella uppryckningen på Värmdö når nya höjder. 
Som vi har sett har åtminstone två ledande tjänstemän i kommunen kulturella ambitioner. Nu följs Monica Franssons syfflösambitioner och Magnus Hedenfalks skådespelarambitioner av ett politiskt parti,  folkpartiet.

Vi fick i går möjlighet att prata med Fredrik Sneibjerg, som är ordförande för folkpartiet på Värmdö. När vi bygger vårt lag för de återstående två åren har vi manskören som förebild, inleder Sneibjerg.

Redan när jag tackade ja till att bli ordförande frågade man mig om vilken stämma jag sjöng i. Mitt svar blev att jag är "andra tenor". Bra, svarade valberedningen då kan du växla till att bli "första bas".

Jag tycker att det är viktigt att politiken tar sig upp från dansbandsträsket säger Sniebjerg. Det här med varannan damernas hörde hemma i rökiga lokaler med mycket alkohol. Nu tar vi oss upp till ett finkulturellt sammanhang. 

Nu har vi koncentrerat kvinnorna till ungdoms- fritids- och kulturnämnden. De blir en trio där.

Det kommer att bli stämsång med influenser från Ryssland. Anders Bergman som till vardags arbetar på Swedbank kommer med de musikaliska influenserna därifrån. Det har varit mycket Ryssland där de senaste året. Själv kommer jag att plocka in en del Norsk folkmusik.

Hur fungerar detta med Peter Bondesson, frågar jag?
Här finns det funderingar på om han klarar att hålla tonen, men vi tror det. 
I vart fall hoppas vi att det här upplägget kommer att göra att han sjunger ut.

Vad säger du du till dem som kommer att snacka om kvotering, frågar jag.
Vi visar väl att det finns utrymme för mer kvotering. Fortfarande har ju kvinnorna full kontroll över ungdoms- fritids- och kulturfrågorna, säger Sneibjerg. Man måste se till politikens innehåll också.

Så här bra har inte folkpartiet varit på kulturfrågor sedan gamle kulturministern Jan Erik Wickström var gift med världspianisten Inger Wickström, avslutar Sneibjerg.

Inga kommentarer: