tisdag 27 januari 2009

Internet: tidigare skatteparadis, numera integritetsparadis

Den moderate riksdagsmannen Karl Sigfrid skriver i dag en debattartikel i Aftonbladet om att Sverige borde bli en frizon för internetanvändare. Jag läser artikeln som beskriver hur de medborgerliga fri- och rättigheterna begränsas. Internet, som en gång främjade jämlikhet och öppenhet blir allt mer kontrollerat. Lagstiftarna lägger sina våta händer över en av de kvarvarande frizonerna för medborgerliga fri- och rättigheter.

Så tänker jag på Schweiz, Luxenburg, Kanalöarna, Jungfruöarna och många andra öar. De kallas skatteparadis. Numera klingar det negativt för många. Trots detta är de ------paradis. Ordet är vackert. Det skapar något positivt inom mig. Ordet paradis väcker något positivt. 

Det Sigfrid vill göra är att skapa ett integritetsparadis av Sverige.
Jag måste säga att det han framför är en av de vackraste politiska tankekonstruktioner som presenterats på länge. 

Sedan blir jag ledsen. Det har gått så långt att vi behöver integritetsparadis. 
Då har samhällsutvecklingen gått många steg åt fel håll.

Det som fortfarande lever inom mig är visionen om ett fritt liberalt samhälle.
Kalla det gärna för ett integritetsparadis.
Det är jag beredd att kämpa för.

Inga kommentarer: