måndag 16 februari 2009

FRA lagen: Björk utmanar Tolgfors och Odenberg

Anders Björk har genom sitt beslut i dag blivit en kämpe för integriteten. Dessutom tar han konsekvenserna av att han inte är nöjd med FRA lagen. Han avgår från sitt ordförandeskap i underrättelsenämnden. 
Allt detta enligt Svd, DN, Expressen och SR ekot.

Å ena sidan talar Björk om att uppsplittringen av övervakningen ger en sämre underrrättelsetjänst. Å andra sidan talar han om att denna uppsplittring ger sämre skydd för intregriteten.

Vad vi ser är en fight med tidigare försvarsministern Anders Björk på ena sidan. På andra sidan står, om än svajande, den tidigare försvarsminsitern Mikael Odenberg och den nuvarande frösvarsminsitern Sten Tolgfors. 

Gamla moderater står mot nya. Gamla värden som integritet står mot avsaknad av medborgerliga fri- och rättigheter. På många sätt önskar jag tillbaka den delen av moderaterna som värnade den privata sfären gentemot samhället . Då stod moderaterna på den lilla människans sida mot storebror. Odenberg och Tolgfors företräder storebror mot den lilla människan. Björk företräder den lilla människan.

Ska vi tro Björk kostar systemen kring FRA lagen cirka 500 miljoner om året. Han ser för sin del inte att skattebetalarna får valuta för de pengarna. Det borde ringa en del varningssignaler.

FRA lagsdebatten blir allt mer en parodi på hur man delade upp i brännsbollslag i skolan förr.
Nu är uppdelningen allt mer: Regeringen mot resten.

Heder åt Anders Björk.

Personligen hade jag hellre sätt att Sten Tolgfors avgått i stället för Björk, men detta är det näst bästa. Det visar att FRA lagen är så dålig så att en erfaren försvarspolitiker inte kan ta ansvaret att förvalta den. Det är underkänt för regeringen.

2 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Regeringen emot resten, det var en bra formulering.

Herr Björck har aldrig varit min favorit. Men kul att han till slut träffat rätt.

Läs min kommentar här:
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2009/02/var-det-battre-forr.html

Gudmar sa...

När Du målar bilden av en fight mellan å ena sidan Anders Biörck och å andra sidan den något underliga konstellationen Odenberg + Tolgfors så har Du nog missat ett och annat. Jag tror inte att Anders hade några stora invändningar mot min proposition om försvarsunderrättelseverksamheten. Däremot tror jag att han har en hel del att säga om de olika tillägg och ändringar som har gjorts i förslaget efter min avgång.
M v h
MOD