måndag 2 mars 2009

Bloggpost nummer 500

Då är det dags för den femhundrade bloggposten. 
Ett litet jubileum alltså.
Ett stort tack till er som läst mina bloggposter. Ni är över 18.142 sedan den 11 juli förra året då jag installerade ett räkneverk. Det första inlägget skrevs den 25 juni 2008.

I dessa kristider är det svårt att avstå från att läsa hur Warren Buffet tror att det kommer att gå med ekonomin under året i världen och för hans företag Bershire Hathaway Inc, länk

I lördags var det dags för det årliga brevet till aktieägarna. Det bör var och en som önskar bli miljardär läsa. En eller annan finansminister läser säkert brevet också. Vi vet med säkerhet att Barck Obama läser det. Trots sin enorma framgång är denne man lika anspråkslös i sin framtoning som Ingvar Kamprad. 

Det är bara sätta sig ned och läsa det 22 sidiga dokumentet
Det gäller att studera brevet med ett öppet och receptivt sinne, dra sina egna slutsatser och agera därefter. Sedan säger god ton att man skriver tillbaka och tackar för de goda råden när man lyckats.

Warren Buffet är mannen som sedan 1965 hållit en genomsnittlig avkastning för sina aktieägare på 20,3%. Standard & Poor 500s index har under samma period haft en genomsnittlig avkastning på 8,9%. Om du satsade 19 dollar 1965 har du nu 70.540 dollar. Detta är en man att lyssna och lära av, i ekonomiskt hänseende. Bloggen politico sammanfattar budskapet från Buffet, länk.

Han skriver lakonikskt: In God we trust and all other pay cash.

Jag hoppas att de kommande 500 kommer att kunna rapportera om fler framsteg för bland annat liberalismen, centerpartiet, personlig integritet, uthålllig ekonomisk utveckling, garanterad tillgång till internet och en modernare upphovsrätt.

Tyvärr tror jag gammelmedia kommer att erbjuda fler desperata utspel i linje med Dagens Nyheter av i dag.

Värmdös politikerkollegor kommer jag att fortsätta att hålla en dialog med. Tjänstemän i Värmdö kommun kommer jag att granska. Även fortsättningsis kommer jag att försöka hålla tonen lätt ironisk.

STORT TACK TILL ALLA ER VÄNNER OCH MEDSKAPARE I BLOGGOSFÄREN!
Det är nu det roliga börjar på allvar!


Inga kommentarer: