tisdag 3 mars 2009

Schibsted rustar för kriget om Sverige

Shibsted grupperar styrkorna till slaget om Sverige. 
Den norska medikoncernen Schipsted bildar ett svenskt övergripande bolag, rapporterar Svd. Ny koncernchef blir Raoul Grünthal. Han kommer att assisteras av den gamle medieräven Gunnar Strömblad, som byggde upp Aftonbladet. Strömblad blir arbetande styrelesordförande. Tillsammans är de en duo som kan utmana Jonas Bonnier om mediemakten i Sverige. 

Svenska Dagbladet och Aftonbladet står för den huvudsakliga verksamheten för Schibsted i Sverige. Hälften av svenska delen av Metro äger man också. Till detta kommer web-tv, nättidningar och andra on-linetjänster. Idén med att skapa ett holdingbolag i Sverige har säkert att göra med den fortsatta förvärvsstrategin. 

Antingen måste man öka ägandet i Metro eller också måste man sälja vidare. Sannolikt ligger en strukturaffär om hörnet. Trots dementier snickrar säkert Strömblad/Grünthal på en lösning hur Schibsted ska förvärva majoriteten av Metro-koncernen. Då kan en börsnotering av de Svenska verksamheterna av Shibsted vara ett led i kapitalförsörjningen. 

Schibsted kan också vara intresserade av fler web baserade mediaverksamheter när konjunkturen vänder uppåt. 

Det börjar bli dags för strukturaffärer i den Svenska mediasektorn. De gamla klenodernas tid är förbi. Lönsamheten för DN, Svd, Aftonbladet och Expressen är i avtagande. Värdet ligger i varumärkena. Nu får affärsutvecklarna finna nytt innehåll för dem,  Sedan  kommer de att tjäna som fasader och entréer för  de nya verksamheterna. Integrationen med bloggar, web-tv är framtiden. Frågan är bara hur de lönsamma gränssnitten kommer att se ut. För att komma fram till det måste man vara beredd att köpa en del lotter. Det kommer att bli en del nitar, men de som lyckas kommer att bli desto mera framgångsrika.

Andra medier: Resumé, Resumé, DN,
ar:

Inga kommentarer: