lördag 21 november 2009

En desillusionerad stämmodeltagares rapport

När jag cyklar från centerns nomineringsstämma inför riksdagsvalet 2010 är det en tanke som dunkar i mitt huvud.
-Vad skönt det skulle vara att tillhöra ett vinnande lag.
Den känslan har jag inte på väg från stämman.

Listan toppas av två riksdagsmän, Kerstin Lundgren och Per Lodenius. Åtminstone den ena gör ett bra och gediget jobb. Vad gäller den andra vet jag inte. Det är inget fel på någon av dem. Båda är doldisar. Inte många vet att dessa två är centerpartistiska riksdagsmän. Kanske blir de lite för mycket av "maktkramare".

De syns sällan i media. De är lokala hjältar. De är inte folkets hjältar. Strategin just nu verka vara att strömlinjeforma till alliansen. Inte sticka ut för mycket åsiktsmässigt verkar vara agendan. Effekten blir att partiet backar.
Ingen tror på allvar att någon kan vinna ett formel 1 lopp genom att backa när alla andra har full fart framåt. Det gäller även i politiken.

Det mesta är rätt, men det är en sak som fattas på stämma: energin. Det är ett illavarslande tecken.

På plats 3 och 4 finns Aphram Melki och CUFs ordförande Magnus Andersson. Den senare var med i voteringar från andraplatsen. När det kom till fjärdeplatsen vann han med ungefär 70 röster mot 30 i kamp mot statssekretaren Anna Karin Alterå.

Anderson var stämmans man. Han var på många sätt den friska fläkten. Han är början på förnyelsen, men det krävs mer. Det krävs att partiet vågar förnya sig. Då krävs det att man vågar lyfta upp yngre i stället för att flytta ned dem ett antal placeringar. Ett exempel på detta var Ingrid Lundqvist som kom allt för långt ned på listan.

Valprogrammmet antogs, men svängarna togs inte ut. Framförallt saknades det sting vad gäller integritet, upphovsrätt och internet. Där kröps det försiktigt. Det vinner man inga val på.

Vi får hoppas att jag har fel och vinden vänder, men just nu känns det ganska energilöst.
Det vinner man heller inga val på.

Samtidigt händer det positiva saker exempelvis i Göteborg. Där verkar förnyelsen vara i full gång.
Det ger lite energi.

2 kommentarer:

johan wouters sa...

Något bra var det väl med stämman också.Bl.a.en vis Hr Mårtensson som hade djärvheten att föreslå som högst placerade representant för gruppen 65+ en Morfar från Nacka på plats 11.
Också jag har kommenterat stämman på http://morfarjohansblogg.blogspot.com

Johan Westerholm sa...

Olika falla ödets lotter, min känsla för mitt parti något ljusare än din för ditt. För första gången var jag med på (S) nomineringskongress.

Jag har, som du säkert vet, viss insyn i även andra partiers processer (ej (C) dock).

Min erfarenhet av dessa processer kan dock, utan att något parti utgör undantag på något sätt, sammanfattas med:

"Denna tid lockar inte fram det vackraste hos människan"

Uppskattar dock din blogg och ser fram emot att stöta på dig i valrörelsen.

mvh

Johan