torsdag 22 juli 2010

Gamla strukturer mot nya i flygvärlden

Dubaibaserade flygbolaget Emirates berättade i går att man köpt ytterligare 32 Airbus flygplan av typen A380. När alla order är effektuerade har man en flotta på 90 Airbusflygplan. Detta bekymrar etablerade flygbolag i Europa rapporterar, dn.no, länk.

Det norskbaserade flygbolaget Norwegian berättade den 19 juli att man köper nya 15 Boeing 737-800 flygplan, enligt dn.no, länk.

Ryan air publicerade den 20 juli resultatsiffror, länk. Man gör en nettovinst för första kvartalet på 93,7 miljoner euro. För helåret räknar man med en resultatökning på mellan 10-15%.

Gamla flygbolag har det däremot tufft. De strukturer som etablerades under det reglerade flygets tid hänger till viss del kvar. Framför allt gör kostnadsmassan det. Det är inte underligt att då bolag utan historia kan utmana och vara de som driver på strukturrationaliseringen. Förhoppningsvis ger detta också lägre priser för passagerarna, kunderna.

I Emirates fall är det intressant att konstatera att bolaget investerar. För bara ett antal månader sedan hissades krisflaggan i Dubai. Nu verkar krisen blåsa över och expansionen fortsätta i detta förhållandevis öppna arabland. Vi ska inte utesluta mera offensiva räder från Emirates. Man kommer att börja utmana SAS inom 1-1,5 år i Skandinavien. Det ska inte uteslutas att vägen man kommer att gå är genom ett förvärv av just Norwegian.

I vilket fall som helst kommer SAS att få en ännu svårare konkurrenssituation. Svenska staten bör inte vänta på bättre tider. Man bör avveckla sin verksamhet som flygbolagsinvestor. Marknaden klarar rationaliseringen bättre än staten.

Här ser vi effekterna av marknaden. Det innebär att de som inte är konkurrenskraftiga på sikt försvinner. Nya strukturer skapas inte genom sofistikerade system för att dela befintligt välstånd. Det sker genom att öka välståndet. Det är bland annat om detta valet handlar i höst.

Andra medier: DN

Inga kommentarer: