måndag 7 februari 2011

AOL och The Huffington Post = Sant

Vilket värde har elektroniska medier?
Den frågan har debatterats livligt.

Nu får vi ett svar som heter duga. The Huffington Post, länk säljs till AOL för 315 miljoner dollar, rapporterar The New York Times, länk och SvD, länk. År 2005 började det som en liberal blogg, med ett kapital på cirka 1 miljon dollar.

Förklaringen till affären är enkel. Man har potential att skapa en politisk interaktivitet för cirka 100 miljon människor. Den mötesplatsen är värd stora pengar. För AOL gäller det nu att växa och skapa mer annonsintäkter. Den här affären kan möjligen göra det.

Förklaringen till framgången för Huffington Post beskriver the New York Times så här:"One of The Huffington Post’s strengths has been creating an online community of readers with tens of millions of people. Their ability to leave comments on Huffington Post news articles and blog posts and to share them on Twitterand Facebook has been a major reason the site attracts so many readers. It is routine for articles to draw thousands of comments each and be cross-linked across multiple social networks."

Inga kommentarer: