onsdag 9 mars 2011

Socialdemokratin agerar som en gammal postorderhandel

Hur ska man beskriva socialdemokraternas process att finna en ny ledare, länk, länk, länk ? Många talar om politikerna som en sort åsikternas gårdfarihandlare, men de är modernare än så.

Socialdemokraterna likar mycket den gamla sortens postorderföretag. Det kommer en katalog med begränsat urval. Är du inte nöjd med det får du välja något annat ställe att köpa på. Du har som kataloginnehavare nästan inget inflytande på vad som finns i katalogen. Det som väljs ut är vad du kan köpa. Vare sig mer eller mindre. Valen ur katalogen sker i det tysta hemma. Man väljer och sedan kommer varan om många veckor. Det krävs mycket för att man skickar tillbaka en vara som man är missnöjd med.

Vad socialdemokraterna inte verkar ha uppmärksammat är att postorderförsäljning finns nästan inte längre. Nu är det internet som gäller. Kunden kan välja i princip vad man vill. Dessutom kan man se hur andra valt och vad de tycker om sitt val. Klagomål och lovord finns tillgängliga för alla. De styr valprocesserna.

Problemet är att socialdemokratin inte verkar han insett att internet kommit för att stanna i opinonsbildningen. Då kan man inte agera som en gammal postoderhandel.

Inga kommentarer: